National Repository of Grey Literature 2 records found  Search took 0.00 seconds. 
Professional perspectives of pupils and students at secondary and higher school for teachers / teacher's training schools/.
Doksanská, Ivana ; Prokop, Jiří (referee)
This thesis deals with professional preparation, evaluation of advantages and disadvantages of teaching profession, and professional perspectives. The aim of the work is a comprehensive study describing the professional preparation of future preschool teachers at the level of secondary and higher education, and the interpretation of data obtained by research. The thesis has a theoretical part and a practical part. The theoretical part deals with the definition of basic concepts related to professional training, professional perspectives and teaching profession. The practical part is aimed at acquiring and interpreting attitudes, assessing the professional preparation and professional perspectives of pupils and students. A questionnaire was used to analyze the data obtained. Part of the work is also the interpretation of results, recommendations for practical training and overall conclusion. Key words: Minuses of the teaching profession Pluses of the teaching profession Teacher's profession Professional training Professional perspective
The factors which influence the satisfaction of teacher's profession
Bílková, Monika ; Mojžíšová, Jarmila (advisor) ; Nováková, Daniela (referee)
Bakalářská práce se zaměřuje na učitelskou profesi s cílem zjištění pozitivních i negativních faktorů ovlivňujících práci učitele. Práce je rozdělena do dvou částí: na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zaměřuje na základní definici učitelské profese, vymezení pojmů souvisejících s učitelskou profesí a také na postavení učitele a jeho roli ve společnosti. Dále se tato část zaměřuje na kritéria spokojenosti všeobecně a v neposlední řadě na jednotlivé faktory, které působí na spokojenost učitele v jeho zaměstnání. Cílem praktické části je zjistit které faktory nejčastěji ovlivňují spokojenost a nespokojenost učitelů u vybraného vzorku učitelů pražské základní školy. Šetření bylo prováděno formou dotazníku. Dále se praktická část zaměřuje i na zjištění, kolik učitelů by si opět zvolilo svoji profesi. Zahrnuje vyhodnocení dotazníku, ve kterém hledám faktory ovlivňující spokojenost učitelům se svým povoláním, zejména pak faktory společné. Vyhodnocením dotazníku jsem zjistila, že nejvíce stresujícím faktorem je pro učitele spolupráce s rodiči a nekázeň žáků. Většina učitelů si stěžuje také na přebujelou administrativu a nedostatek úcty k jejich náročnému povolání, na nedostatek celkového ocenění rodiči i společností, (nejednalo se pouze o nízké mzdy, ty byly zmiňovány jen výjimečně)....

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.